|
. |
| |
Sprawdzian kompetencji - standardy wymagań egzaminacyjnych
Podstawę do przeprowadzenia sprawdzianu stanowią standardy wymagań egzaminacyjnych. Wykaz standardów powstał w wyniku wnikliwej
analizy Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla pierwszego i drugiego etapu edukacyjnego. Poprzez zabiegi interpretacyjne
przełożono zapisy dotyczące celów edukacyjnych, zadań ogólnych szkoły, treści nauczania i osiągnięć uczniów na standardy wymagań
szczegółowo określające pożądane umiejętności ucznia kończącego sześcioletnią szkołę podstawową. Standardy pogrupowano w pięć
ponadprzedmiotowych kategorii:
- czytanie,
- pisanie,
- rozumowanie,
- korzystanie z informacji,
- wykorzystywanie wiedzy w praktyce (w tym liczenie).
Pisemna forma sprawdzianu wprowadza ograniczenie nie pozwalające
ująć w wykazie słuchania i mówienia. Należy koniecznie zadbać, aby
te kategorie umiejętności doceniać w procesie kształcenia i eksponować w sprawdzaniu wewnątrzszkolnym. Standardy wymagań
egzaminacyjnych ogłoszone są w Rozporządzeniu Ministra Edukacji
Narodowej i Sportu z dnia 10 sierpnia 2001 r w sprawie standardów
wymagań będących podstawa przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów.(Dz.U. nr 92, poz.1020)
STANDARDY WYMAGAŃ BĘDĄCE PODSTAWĄ PRZEPROWADZANIA
SPRAWDZIANU W OSTATNIM ROKU NAUKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ
1. Czytanie
Uczeń:
1) odczytuje różne teksty kultury (w tym kształtujące
tożsamość narodową i postawę obywatelską):
-
a) źródła i teksty historyczne, w tym: fragmenty kronik, pamiętników, listów,
elementy dziedzictwa kulturowego, w szczególności zabytki
architektury reprezentatywne dla danej epoki, polskie pieśni
patriotyczne,
- b) teksty literackie, w tym: baśnie,
legendy, mity, opowiadania, utwory poetyckie i prozatorskie z klasyki dziecięcej i młodzieżowej - polskiej i światowej,
- c) teksty użytkowe, w tym: telegram,
zaproszenie, zawiadomienie, instrukcję, przepis, ogłoszenie, kartkę
pocztową, list prywatny i oficjalny, tabelę, notatkę,
- d) proste teksty podręcznikowe, a także publicystyczne i popularnonaukowe, w tym: audycję radiową i telewizyjną, artykuł
prasowy,
- e) przedstawienia teatralne i filmy,
- f)
przekazy ikoniczne, w tym: komiksy, dzieła malarskie, rzeźby,
rozpoznaje ich cechy charakterystyczne, dostrzega znaczenia dosłowne
i odkrywa sensy przenośne,
2)określa funkcje elementów charakterystycznych dla
danego tekstu:
- a) rozumie pojęcia: fikcja literacka, świat
przedstawiony, nadawca, odbiorca, podmiot mówiący, narracja,
przenośnia, rytm,
- b) posługuje się czynnie terminami:
bohater, wątek, akcja, autor, narrator, epitet, porównanie, wyraz
dźwiękonaśladowczy, rym, zwrotka, refren, baśń, legenda,
opowiadanie, powieść, proza, poezja oraz podstawowymi terminami
związanymi z przekazami ikonicznymi, plastyką, muzyką, radiem,
telewizją, filmem, teatrem, prasą,
3) rozumie znaczenia podstawowych symboli
występujących w instrukcjach i w opisach:
- a) diagramów,
- b) map,
- c) planów,
- d) schematów,
- e) innych rysunków,
4) odczytuje dane z:
- a) tekstu źródłowego,
- b) tabeli,
- c) wykresu,
- d) planu,
- e) mapy,
- f) diagramu oraz odpowiada na proste pytania z nimi związane.
2. Pisanie
Uczeń:
1) pisze na temat i zgodnie z celem, posługując się
następującymi formami wypowiedzi:
a) opowiadanie,
b) opis przedmiotu, krajobrazu, postaci rzeczywistej i literackiej, dzieła sztuki, c) sprawozdanie
z uroczystości szkolnej, wycieczki,
d) notatka w formie planu, tabeli, wykresu, streszczenia,
e) kartka pocztowa,
f) list prywatny i oficjalny,
g) telegram, h) zaproszenie,
i) zawiadomienie,
j) ogłoszenie,
k) instrukcja,
l) przepis,
2) formułuje wypowiedzi ze świadomością celu
(intencji): a) pyta i odpowiada, b) potwierdza
i zaprzecza, c) poleca i prosi, d) przyrzeka i obiecuje, e) zachęca i zniechęca, f)
zaprasza, g) przeprasza, h)
współczuje, i) żartuje, j) wątpi, k)
odmawia,
3) buduje tekst poprawny kompozycyjnie (ok. 1 strony
formatu A4), celowo stosując środki językowe i przestrzegając norm
gramatycznych, ortograficznych i interpunkcyjnych,
4) przedstawia w postaci graficznej dane zapisane w tabeli: a) przenosi informacje na oś liczbową,
chronologiczną, układ współrzędnych, b) wyraża dane w postaci diagramu słupkowego, prostego schematu, innego
rysunku,
5) dba o układ graficzny, czytelność i estetykę
zapisu: a) dostosowuje zapis do formy
wypowiedzi, b) wyróżnia części tekstu zgodnie z jego
strukturą, c) pisze czytelnie.
3. Rozumowanie
Uczeń:
1) posługuje się kategoriami czasu i przestrzeni w celu
porządkowania wydarzeń: a) sytuuje je w przestrzeni, b) umieszcza daty w przedziałach
czasowych, c) oblicza upływ czasu między
wydarzeniami, d) porządkuje wydarzenia w kolejności
chronologicznej.
2) przedstawia przyczyny i skutki wydarzeń i zjawisk:
a) domyśla się przyczyn, przewiduje skutki wydarzeń bliskich
życiu i swoim doświadczeniom, b) wskazuje główne przyczyny
i skutki doniosłych wydarzeń w historii Polski, c)
wyjaśnia przyczyny i skutki zmian, które zachodzą w środowisku w wyniku działalności człowieka,
3) określa znaczenie osiągnięć człowieka dla rozwoju
cywilizacyjnego: a) wyjaśnia na prostych przykładach
zmiany cywilizacyjne, jakie nastąpiły na przestrzeni
dziejów, b) opisuje najważniejsze osiągnięcia, które
składają się na polskie dziedzictwo kulturowe,
4) wyraża własne opinie i próbuje je uzasadnić,
wyjaśniając swoje stanowisko, używa odpowiednich argumentów,
5) opisuje sytuację przedstawioną w zadaniu za pomocą:
a) wyrażenia arytmetycznego i prostego wyrażenia
algebraicznego, b) prostego równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą, c) planu, d) mapy, e)
prostego schematu, f) diagramu słupkowego, g)
innego rysunku,
6) rozpoznaje charakterystyczne cechy i własności: a) liczb, b) figur, c)
zjawisk, d) przemian, e) obiektów
przyrodniczych, f) elementów środowiska, wskazuje różnice
i podobieństwa oraz porządkuje je,
7) dostrzega prawidłowości, opisuje je i sprawdza na
przykładach: a) opisuje zjawiska o charakterze
powtarzalnym, spotykane w najbliższym otoczeniu, b) na
podstawie opisu zjawiska mającego charakter prawidłowości wnioskuje
o dalszym jego przebiegu,
8) ustala sposób rozwiązania zadania oraz prezentacji
tego rozwiązania,
9) analizuje otrzymane wyniki i ocenia ich sensowność:
a) porównuje wyniki z własnym
doświadczeniem, b) sprawdza wyniki z warunkami
zadania.
4. Korzystanie z informacji
Uczeń:
1) wskazuje źródła informacji, posługuje się nimi,
2) analizuje oferty mediów kierowane do dzieci i młodzieży, wybiera spośród tych ofert, kierując się wskazanymi
kryteriami (osadzonymi także w wartościach).
5. Wykorzystywanie wiedzy w praktyce
Uczeń:
1) posługuje się poznanymi terminami do opisywania
zjawisk i sytuacji spotykanych w środowisku,
2) wybiera przyrządy służące do obserwacji i pomiaru,
odpowiada na pytania dotyczące przebiegu zjawisk, zapisuje wyniki
obserwacji,
3) wykonuje obliczenia dotyczące: a)
długości, b) powierzchni, c)
objętości, d) wagi, e) czasu, f)
temperatury, g) pieniędzy,
4) planuje i wykonuje obliczenia z wykorzystaniem kalkulatora,
5) wykorzystuje w sytuacjach praktycznych
własności: a) liczb, b) figur, c)
zjawisk, d) przemian, e) obiektów
przyrodniczych, f) elementów środowiska i stosuje je do
rozwiązania problemu,
6) zna zasady bezpiecznego posługiwania się urządzeniami
technicznymi i materiałami chemicznymi, rozpoznaje oznakowania
substancji toksycznych, łatwopalnych i wybuchowych, objaśnia zasady
użytkowania domowych urządzeń elektrycznych,
7) wyjaśnia na podstawie instrukcji obsługi, jak
uruchomić i wykorzystać proste urządzenia techniczne,
8) rozumie potrzebę stosowania zasad: a)
higieny, b) bezpieczeństwa, c) zdrowego trybu
życia, d) oszczędnego korzystania z energii i innych
zasobów przyrody, e) postępowania w środowisku
przyrodniczym. O sprawdzianie:
«« wróć
| | |